loading...

بوستر پمپ

بازدید : 36
دوشنبه 11 بهمن 1400 زمان : 10:12

فیلتر شنی تختخواب عمیق مداوم

همه انواع فیلتر شنی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته اند در عملکرد خود ناپایدار هستند، حتی اگر این چرخه در مورد فیلتر شنی جاذبه کند بسیار طولانی باشد. جدیدترین پیشرفت فیلتر شنی سریع ، کارایی مداوم آن با استفاده از حرکت بستر شن یا سایر مواد از طریق فیلتر به سمت پایین بوده است. مواد جامد کثیف به طور معمول در قیف مخزن مخروطی قرار می گیرند و از این طریق با جت هوا به منطقه شستشوی بالای فیلتر منتقل می شوند در اینجا آنها از مواد جامد به دام افتاده تمیز شده و سپس به بالای بستر در فیلتر شنی بازگردانده می شوند. اکنون نمی توان طبقه بندی جامدات را بر اساس اندازه و چگالی انجام داد، اما جریان آب ، در مقابل جریان حرکت مواد جامد، حذف خوب مواد را تضمین می کند.

نصب فیلتر شنی

متداول ترین فیلتر شنی عمق است که برای تصفیه آب استفاده می شود اندازه فیلتر شنی از مخازن یا جعبه های بسیار بزرگ مورد استفاده برای تصفیه آب شهری گرفته تا شناورهای کوچک قابل حمل مورد استفاده در استخرها است. در فیلتر شنی باز ، آب از طریق جاذبه از بستر ضخیم شن و ماسه یا سایر مواد ذره ای عبور می کند

طرح یک فیلتر شنی

در اصطلاح فیلتر شنی ، به دلیل عمق متوسط بستر شن ، میزان فیلتر شنی بالایی حاصل می شود. معمولاً قبل از فیلتر شنی لخته سازها به آب اضافه می شوند. وقتی بستر بیش از حد آلوده می شود ، با برگشت جریان (شستشوی مجدد) تمیز می شود. شار سریع آب به سمت بالا بستر را بلند کرده و گله های محبوس شده بین ذرات شن را از بین می برد. در فیلترهای شنی آهسته ، که عمدتا در تصفیه آب شهری استفاده می شود ، بستر شن ممکن است 1.5 تا 2 متر عمق داشته باشد. به دلیل سرعت جریان پایین ، یک لایه لزج و نازک از زیست توده در بالای شن و ماسه تشکیل می شود. این لایه به تصفیه آب کمک می کند و به عنوان فیلتر شنی زیستی عمل می کند، اما وقتی خیلی ضخیم شد مکانیکی برداشته می شود تا سرعت جریان بازگردد.

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

آبی که باید تصفیه شود به آرامی از درون ماسه فیلتر شنی فرو می رود و ذرات خاک موجود در آب را در منافذ ریز ماسه باقی می گذارد. این فناوری فیلتر به ویژه برای قبل از فیلتراسیون تجهیزات ضد عفونی کننده ، آماده سازی برای فیلتراسیون خرد و فوق العاده ، سیستم های چرخش مجدد ، فرآیندهای آب شستشو ، سیستم های آبیاری ، فیلتر شنی آب حوضه و تمیز کردن آب های زیرزمینی مناسب است.

شستشوی فیلتر شنی:

وقتی مقدار مشخصی از آب فیلتر شنی به درجه خاصی از آلودگی رسید ، فیلتر شنی به طور خودکار به شستشوی مجدد تبدیل می شود. در حین شستشوی منافذ ، منافذ بزرگ می شوند که دوباره خاک بر روی آنها شسته می شود. پس از آن ، این خاک همراه با آب شستشو تخلیه می شود.

قطر فیلتر شنی

قطر ماسه عمدتا به اندازه فیلتر شنی ، جریان مورد نظر و فیلتراسیون مطلوب بستگی دارد. در بیشتر موارد ، برای فرآیند فیلتر کردن ، از شن و ماسه با قطر 0.8 میلی متر تا 1.25 میلی متر استفاده می شود. این ممکن است در هر نصب متفاوت باشد. به عنوان مثال ، یک نصب ماورا بنفش جریان کمتری دارد و از فیلتر شنی 0.4 میلی متر تا 0.8 میلی متر برای فیلتر شنی کردن محدودتر استفاده می شود.

وقتی ماسه قطر کمی داشته باشد ، مقاومت افزایش می یابد و در نتیجه جریان کمتری ایجاد می شود. برای این قطر کوچک ، ظرفیت کمتری برای شستشوی عقب لازم است ، زیرا شن و ماسه سبک تر است و بنابراین به راحتی با خاک شسته می شود. همچنین ، در صورت قطر دانه شن و ماسه کوچکتر ، باید توجه داشته باشید که شستشوی مکرر بیشتر باید انجام شود زیرا در مقایسه با استفاده از قطر بزرگ ، خاک بیشتری گرفته می شود.

تصفیه فیلتر شنی فرایندی است که در آن تصفیه آب توسط طبیعت متخلخل یک لایه شن و ماسه انجام می شود که ذرات موجود در آب را به دام می اندازد. فرآیندهای مختلف فیزیکی / بیولوژیکی دیگری نیز در یک فیلتر شن و ماسه رخ می دهد که آب را از مواد مختلف بیشتر می زداید (تعویق ، از بین بردن مواد زائد ، حذف آمونیم).

از فیلتراسیون شن و ماسه اغلب در تصفیه آبهای زیرزمینی برای حذف آهن محلول استفاده می شود. آهن و منگنز در آبهای زیرزمینی توسط هوادهی اکسید می شوند و پس از آن شاخه های تشکیل شده در فیلتر شنی به دام می افتند. پس از مدت زمان مشخصی ، فیلتر با ذرات اشباع شده و باید تمیز شود تا از انسداد کامل آن جلوگیری شود. فیلتر شنی با شستشوی مجدد هوا و آب تمیز می شوند.

Logisticon مخازن فیلتر شنی فولادی روکش دار استاندارد یا مخصوص مشتری را با قطر 1.2 تا 3.1 متر برای ناوگان اجاره ای و پروژه های خاص تولید می کند.

Logisticon با مدیریت خود فیلترهای ماسه ای و کربن فعال را به صورت فولادی تولید می کند. مدلهای موجود از نظر ارتفاع و قطر بستر مواد فیلتر (نازلها) و غیره متفاوت است. اساساً ، یک فیلتر شامل یک بدنه فولادی با دو طبقه فشار کم و یک صفحه پایین است که روی بدنه جوش داده می شود و در آن سرشویی قرار دارد سوار می شوند

مزایای UDI:

ترکیب مقاومت فولاد و مقاومت پلاستیک کاربردهای گسترده ای را برای شما فراهم می کند. از این نظر ، فشارهای کاری بالا (تا 8 بار) مشکلی ندارند. فیلتر شنی عمودی UDI دارای یک ته فیلتر با شاخه های فیلتر قابل جدا شدن است. به دلیل عدم وجود لوله ساختمانی در داخل ، از بستر شن و ماسه کاملاً استفاده شده و از به دام افتادن خاک جلوگیری می شود. این امکان را برای دستیابی به نتایج خوب با سرعت فیلتراسیون بالاتر (و در نتیجه ظرفیت بالاتر) فراهم می کند. می توان به شستشوی معکوس کامل دست یافت ، به این ترتیب تمام آلودگی های گرفته شده از محیط فیلتر شنی می شوند. این فیلتر شنی با منهول کافی ارائه می شود تا امکان بازرسی آسان و تغییر شن و ماسه را فراهم کند.

فیلتر شنی افقی UDI دارای دو ردیف شاخه فیلتر شنی است که روی یک لوله مرکزی پایین قرار گرفته است. این منجر به یک بستر فیلتر شنی نسبتاً ضخیم با سطح نسبتاً بزرگ می شود. چاله اضافی امکان تغییر آسان پر کردن یا لوله مرکزی را فراهم می کند.

فیلتر شنی رسانه ای تختخواب بالا (چند) UDI دارای ته فیلتر با شاخه های فیلتر شنی قابل جدا شدن هستند. بستر صافی برآمده منجر به زمان تماس بیشتر با محیط می شود که امکان دستیابی به ظرفیت های بالاتر را فراهم می کند. علاوه بر این ، می توان از لایه های بیشتری به عنوان محیط فیلتر شنی استفاده کرد که باعث افزایش ظرفیت و یا افزایش کیفیت می شود. این فیلترها دارای منهول کافی هستند تا امکان بازرسی آسان و تغییر مواد فیلتر را فراهم کند. همه مدل ها را می توان به صورت مدولار متصل کرد ، در کنار شیرهای شستشوی مناسب ، واحدهایی از هر شکل و ظرفیت و برای سرویس مداوم را تشکیل می دهد. برای این منظور، طیف گسترده ای از اتصالات ، اتصالات و اتصالات سریع همان ساخته در دسترس است.

برنامه های کاربردی:

پیش تصفیه تجهیزات ضد عفونی

آماده سازی برای میکرو و اولترافیلتراسیون

سیستم های گردش مجدد

فرآیندهای آب خنک کننده

سیستم های آبیاری

فیلتراسیون استخر شنا

فیلتر آب حوضه

تصفیه آب زیرزمینی

روش و توضیحات نصب

از فیلتر شنی برای از بین بردن مواد معلق و همچنین ذرات شناور و غرق شدگی استفاده می شود. فاضلاب به صورت عمودی از بستر ریز شن و ماسه عبور می کند. ذرات از طریق جذب یا کپسول سازی فیزیکی از بین می روند. در صورت افت فشار بیش از حد بر روی فیلتر شنی ، باید آن را شستشو داد.

می توان بین فیلتر شنی پیوسته و ناپیوسته تمایز قائل شد. در فیلتر شنی مداوم (فیلتر شنی که اغلب به سمت بالا جریان دارند) ، فیلتر شنی آلوده حذف می شود، شستشو می شود و مجدداً به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد ، بدون اینکه روند فیلتراسیون قطع شود. فیلتر شنی ناپیوسته (اغلب فیلتر شنی که به سمت پایین می روند) متوقف می شوند و یک شستشو در جهت مخالف انجام می شود. حباب های هوا را به درون بستر فیلتر شنی می اندازند تا اطراف آن بچرخد. سپس آب تصفیه شده در جهت مخالف از بستر فیلتر عبور می کند. ماده آلوده آزاد شده و همراه با آب شستشو از آن دور می شود. سپس فرآیند فیلتراسیون می تواند از سر گرفته شود.

عملکرد یک فیلتر شنی توسط دو عملکرد فیلتر شنی ، یعنی فیلتر شنی سطح و فیلتر شنی عمق تعیین می شود. فیلتراسیون سطحی شامل جمع آوری ذرات بالای بستر فیلتر شنی است. این ذرات به طور مشترک یک توده متخلخل ماکرو تشکیل می دهند ، که قادر است ذرات جدید را به روشی بسیار جمع آوری کند. فیلتر شنی عمق به طور کلی ذرات کوچکتری را درگیر می کند که جمع آوری آنها دشوارتر است و در اثر جذب به ذرات شن و ماسه متصل می شوند. در اثر شستشوی معکوس ، آلودگی حاصل از فیلتر شنی سطح در مقایسه با آلودگی حاصل از فیلتر شنی عمق، آسان تر است.

فیلتر کربن فعال

کربن فعال گرانول (GAC) معمولا برای از بین بردن مواد تشکیل دهنده آلی و باقی مانده مواد ضدعفونی کننده در منابع آب استفاده می شود. این امر در عین اینکه طعم را بهبود می بخشد و خطرات سلامتی را به حداقل می رساند؛ بلکه از آسیب رسیدن احتمالی به دیگر واحدهای تصفیه آب مانند غشاهای اسمز معکوس و رزین های مبادله یونی که ناشی از اکسیداسیون یا آلودگی مواد آلی میباشد، محافظت می کند.

کربن فعال به دلیل ماهیت چند منظوره و این واقعیت که هیچ چیز مضری برای آب تصفیه شده ندارد بسیار محبوب است. اغلب کربن فعال شده از مواد خام مانند چوب، ذغال سنگ و نفت خام ساخته شده است. به طور معمول اندازه سطح بیرونی کربن فعال تقریبا 1000 متر مربع بر گرم m2/gm)) است.

با این حال، با توجه به مواد خام متفاوت انواع مختلفی از کربن فعال با توجه به سختی، تراکم، اندازه ذرات و منافذ، سطح بیرونی، قابلیت استخراج، و pH تولید میشود. این تفاوت ها در خواص، برخی از کربن ها را نسبت به بقیه در کاربردهای مختلف ارجح تر میکند.

دو مکانیسم اصلی که از طریق آن کربن فعال حذف آلودگی از آب را انجام میدهد، جذب و کاهش کاتالیزوری است. مواد آلی توسط جذب حذف می شوند و ضدعفونی کننده های باقی مانده با کاهش کاتالیزوری حذف می شوند.

هزینه های راهبری و تعمیرات و نگهداری

هزینه های راهبری تقریبا با صرف نظر از هزینه های مربوط به شستشوی بسترهای فیلتر شنی در نظر گرفته می شود. در این فرآیند غالبا نیازی به مواد شیمیایی یا سایر مواد افزودنی، هوای فشرده شده، هم زن های مکانیکی یا آب پرفشار برای بک واش نمی باشد. بنابراین هزینه های مربوط به راهبری، تعمیر و نگهداری و تامین انرژی (سوخت و برق) بسیار ناچیز می باشد.

قابلیت اجرا

جریان ورودی به فیلتر شنی باید کدورتی کمتر از ۳۰NTU داشته باشد. (مقدار ایده آل کمتر از ۱۰NTU است) در غیر این صورت برای اطمینان از عدم بارگذاری بیش از حد روی فیلتر، پیش تصفیه (ته نشینی) ضروری می باشد. علاوه بر این شرایط آب و هوایی باید در حالت معتدل باشد. بازدهی فیلتر شنی کند برای حذف میکروارگانیسم ها از آب سرد به دلیل کم شدن فعالیت های بیولوژیکی با کاهش دما، به شدت افت می کند.

از آن جا که ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری فیلتر شنی کند کار دشواری نمی باشد و به مهارت های تخصصی نیاز ندارد، تصفیه آب با این روش بسیار کارآمد و اقتصادی بوده و راه حل مناسبی برای مدیریت منابع آبی در کشورهای در حال توسعه می باشد. با وجود آن که فیلترهای شنی کند به صورت خودکار قابلیت سازگاری و تطبیق با نوسانات کم موجود در کیفیت آب ورودی، دما، شرایط آب و هوایی و مقدار کدورت آب را برای مدت کوتاهی دارا هستند، بازرسی و کنترل مداوم و مرتب شرایط بسیار ضروری می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

فیلتر شنی تختخواب عمیق مداوم

همه انواع فیلتر شنی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته اند در عملکرد خود ناپایدار هستند، حتی اگر این چرخه در مورد فیلتر شنی جاذبه کند بسیار طولانی باشد. جدیدترین پیشرفت فیلتر شنی سریع ، کارایی مداوم آن با استفاده از حرکت بستر شن یا سایر مواد از طریق فیلتر به سمت پایین بوده است. مواد جامد کثیف به طور معمول در قیف مخزن مخروطی قرار می گیرند و از این طریق با جت هوا به منطقه شستشوی بالای فیلتر منتقل می شوند در اینجا آنها از مواد جامد به دام افتاده تمیز شده و سپس به بالای بستر در فیلتر شنی بازگردانده می شوند. اکنون نمی توان طبقه بندی جامدات را بر اساس اندازه و چگالی انجام داد، اما جریان آب ، در مقابل جریان حرکت مواد جامد، حذف خوب مواد را تضمین می کند.

نصب فیلتر شنی

متداول ترین فیلتر شنی عمق است که برای تصفیه آب استفاده می شود اندازه فیلتر شنی از مخازن یا جعبه های بسیار بزرگ مورد استفاده برای تصفیه آب شهری گرفته تا شناورهای کوچک قابل حمل مورد استفاده در استخرها است. در فیلتر شنی باز ، آب از طریق جاذبه از بستر ضخیم شن و ماسه یا سایر مواد ذره ای عبور می کند

طرح یک فیلتر شنی

در اصطلاح فیلتر شنی ، به دلیل عمق متوسط بستر شن ، میزان فیلتر شنی بالایی حاصل می شود. معمولاً قبل از فیلتر شنی لخته سازها به آب اضافه می شوند. وقتی بستر بیش از حد آلوده می شود ، با برگشت جریان (شستشوی مجدد) تمیز می شود. شار سریع آب به سمت بالا بستر را بلند کرده و گله های محبوس شده بین ذرات شن را از بین می برد. در فیلترهای شنی آهسته ، که عمدتا در تصفیه آب شهری استفاده می شود ، بستر شن ممکن است 1.5 تا 2 متر عمق داشته باشد. به دلیل سرعت جریان پایین ، یک لایه لزج و نازک از زیست توده در بالای شن و ماسه تشکیل می شود. این لایه به تصفیه آب کمک می کند و به عنوان فیلتر شنی زیستی عمل می کند، اما وقتی خیلی ضخیم شد مکانیکی برداشته می شود تا سرعت جریان بازگردد.

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

آبی که باید تصفیه شود به آرامی از درون ماسه فیلتر شنی فرو می رود و ذرات خاک موجود در آب را در منافذ ریز ماسه باقی می گذارد. این فناوری فیلتر به ویژه برای قبل از فیلتراسیون تجهیزات ضد عفونی کننده ، آماده سازی برای فیلتراسیون خرد و فوق العاده ، سیستم های چرخش مجدد ، فرآیندهای آب شستشو ، سیستم های آبیاری ، فیلتر شنی آب حوضه و تمیز کردن آب های زیرزمینی مناسب است.

شستشوی فیلتر شنی:

وقتی مقدار مشخصی از آب فیلتر شنی به درجه خاصی از آلودگی رسید ، فیلتر شنی به طور خودکار به شستشوی مجدد تبدیل می شود. در حین شستشوی منافذ ، منافذ بزرگ می شوند که دوباره خاک بر روی آنها شسته می شود. پس از آن ، این خاک همراه با آب شستشو تخلیه می شود.

قطر فیلتر شنی

قطر ماسه عمدتا به اندازه فیلتر شنی ، جریان مورد نظر و فیلتراسیون مطلوب بستگی دارد. در بیشتر موارد ، برای فرآیند فیلتر کردن ، از شن و ماسه با قطر 0.8 میلی متر تا 1.25 میلی متر استفاده می شود. این ممکن است در هر نصب متفاوت باشد. به عنوان مثال ، یک نصب ماورا بنفش جریان کمتری دارد و از فیلتر شنی 0.4 میلی متر تا 0.8 میلی متر برای فیلتر شنی کردن محدودتر استفاده می شود.

وقتی ماسه قطر کمی داشته باشد ، مقاومت افزایش می یابد و در نتیجه جریان کمتری ایجاد می شود. برای این قطر کوچک ، ظرفیت کمتری برای شستشوی عقب لازم است ، زیرا شن و ماسه سبک تر است و بنابراین به راحتی با خاک شسته می شود. همچنین ، در صورت قطر دانه شن و ماسه کوچکتر ، باید توجه داشته باشید که شستشوی مکرر بیشتر باید انجام شود زیرا در مقایسه با استفاده از قطر بزرگ ، خاک بیشتری گرفته می شود.

تصفیه فیلتر شنی فرایندی است که در آن تصفیه آب توسط طبیعت متخلخل یک لایه شن و ماسه انجام می شود که ذرات موجود در آب را به دام می اندازد. فرآیندهای مختلف فیزیکی / بیولوژیکی دیگری نیز در یک فیلتر شن و ماسه رخ می دهد که آب را از مواد مختلف بیشتر می زداید (تعویق ، از بین بردن مواد زائد ، حذف آمونیم).

از فیلتراسیون شن و ماسه اغلب در تصفیه آبهای زیرزمینی برای حذف آهن محلول استفاده می شود. آهن و منگنز در آبهای زیرزمینی توسط هوادهی اکسید می شوند و پس از آن شاخه های تشکیل شده در فیلتر شنی به دام می افتند. پس از مدت زمان مشخصی ، فیلتر با ذرات اشباع شده و باید تمیز شود تا از انسداد کامل آن جلوگیری شود. فیلتر شنی با شستشوی مجدد هوا و آب تمیز می شوند.

Logisticon مخازن فیلتر شنی فولادی روکش دار استاندارد یا مخصوص مشتری را با قطر 1.2 تا 3.1 متر برای ناوگان اجاره ای و پروژه های خاص تولید می کند.

Logisticon با مدیریت خود فیلترهای ماسه ای و کربن فعال را به صورت فولادی تولید می کند. مدلهای موجود از نظر ارتفاع و قطر بستر مواد فیلتر (نازلها) و غیره متفاوت است. اساساً ، یک فیلتر شامل یک بدنه فولادی با دو طبقه فشار کم و یک صفحه پایین است که روی بدنه جوش داده می شود و در آن سرشویی قرار دارد سوار می شوند

مزایای UDI:

ترکیب مقاومت فولاد و مقاومت پلاستیک کاربردهای گسترده ای را برای شما فراهم می کند. از این نظر ، فشارهای کاری بالا (تا 8 بار) مشکلی ندارند. فیلتر شنی عمودی UDI دارای یک ته فیلتر با شاخه های فیلتر قابل جدا شدن است. به دلیل عدم وجود لوله ساختمانی در داخل ، از بستر شن و ماسه کاملاً استفاده شده و از به دام افتادن خاک جلوگیری می شود. این امکان را برای دستیابی به نتایج خوب با سرعت فیلتراسیون بالاتر (و در نتیجه ظرفیت بالاتر) فراهم می کند. می توان به شستشوی معکوس کامل دست یافت ، به این ترتیب تمام آلودگی های گرفته شده از محیط فیلتر شنی می شوند. این فیلتر شنی با منهول کافی ارائه می شود تا امکان بازرسی آسان و تغییر شن و ماسه را فراهم کند.

فیلتر شنی افقی UDI دارای دو ردیف شاخه فیلتر شنی است که روی یک لوله مرکزی پایین قرار گرفته است. این منجر به یک بستر فیلتر شنی نسبتاً ضخیم با سطح نسبتاً بزرگ می شود. چاله اضافی امکان تغییر آسان پر کردن یا لوله مرکزی را فراهم می کند.

فیلتر شنی رسانه ای تختخواب بالا (چند) UDI دارای ته فیلتر با شاخه های فیلتر شنی قابل جدا شدن هستند. بستر صافی برآمده منجر به زمان تماس بیشتر با محیط می شود که امکان دستیابی به ظرفیت های بالاتر را فراهم می کند. علاوه بر این ، می توان از لایه های بیشتری به عنوان محیط فیلتر شنی استفاده کرد که باعث افزایش ظرفیت و یا افزایش کیفیت می شود. این فیلترها دارای منهول کافی هستند تا امکان بازرسی آسان و تغییر مواد فیلتر را فراهم کند. همه مدل ها را می توان به صورت مدولار متصل کرد ، در کنار شیرهای شستشوی مناسب ، واحدهایی از هر شکل و ظرفیت و برای سرویس مداوم را تشکیل می دهد. برای این منظور، طیف گسترده ای از اتصالات ، اتصالات و اتصالات سریع همان ساخته در دسترس است.

برنامه های کاربردی:

پیش تصفیه تجهیزات ضد عفونی

آماده سازی برای میکرو و اولترافیلتراسیون

سیستم های گردش مجدد

فرآیندهای آب خنک کننده

سیستم های آبیاری

فیلتراسیون استخر شنا

فیلتر آب حوضه

تصفیه آب زیرزمینی

روش و توضیحات نصب

از فیلتر شنی برای از بین بردن مواد معلق و همچنین ذرات شناور و غرق شدگی استفاده می شود. فاضلاب به صورت عمودی از بستر ریز شن و ماسه عبور می کند. ذرات از طریق جذب یا کپسول سازی فیزیکی از بین می روند. در صورت افت فشار بیش از حد بر روی فیلتر شنی ، باید آن را شستشو داد.

می توان بین فیلتر شنی پیوسته و ناپیوسته تمایز قائل شد. در فیلتر شنی مداوم (فیلتر شنی که اغلب به سمت بالا جریان دارند) ، فیلتر شنی آلوده حذف می شود، شستشو می شود و مجدداً به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد ، بدون اینکه روند فیلتراسیون قطع شود. فیلتر شنی ناپیوسته (اغلب فیلتر شنی که به سمت پایین می روند) متوقف می شوند و یک شستشو در جهت مخالف انجام می شود. حباب های هوا را به درون بستر فیلتر شنی می اندازند تا اطراف آن بچرخد. سپس آب تصفیه شده در جهت مخالف از بستر فیلتر عبور می کند. ماده آلوده آزاد شده و همراه با آب شستشو از آن دور می شود. سپس فرآیند فیلتراسیون می تواند از سر گرفته شود.

عملکرد یک فیلتر شنی توسط دو عملکرد فیلتر شنی ، یعنی فیلتر شنی سطح و فیلتر شنی عمق تعیین می شود. فیلتراسیون سطحی شامل جمع آوری ذرات بالای بستر فیلتر شنی است. این ذرات به طور مشترک یک توده متخلخل ماکرو تشکیل می دهند ، که قادر است ذرات جدید را به روشی بسیار جمع آوری کند. فیلتر شنی عمق به طور کلی ذرات کوچکتری را درگیر می کند که جمع آوری آنها دشوارتر است و در اثر جذب به ذرات شن و ماسه متصل می شوند. در اثر شستشوی معکوس ، آلودگی حاصل از فیلتر شنی سطح در مقایسه با آلودگی حاصل از فیلتر شنی عمق، آسان تر است.

فیلتر کربن فعال

کربن فعال گرانول (GAC) معمولا برای از بین بردن مواد تشکیل دهنده آلی و باقی مانده مواد ضدعفونی کننده در منابع آب استفاده می شود. این امر در عین اینکه طعم را بهبود می بخشد و خطرات سلامتی را به حداقل می رساند؛ بلکه از آسیب رسیدن احتمالی به دیگر واحدهای تصفیه آب مانند غشاهای اسمز معکوس و رزین های مبادله یونی که ناشی از اکسیداسیون یا آلودگی مواد آلی میباشد، محافظت می کند.

کربن فعال به دلیل ماهیت چند منظوره و این واقعیت که هیچ چیز مضری برای آب تصفیه شده ندارد بسیار محبوب است. اغلب کربن فعال شده از مواد خام مانند چوب، ذغال سنگ و نفت خام ساخته شده است. به طور معمول اندازه سطح بیرونی کربن فعال تقریبا 1000 متر مربع بر گرم m2/gm)) است.

با این حال، با توجه به مواد خام متفاوت انواع مختلفی از کربن فعال با توجه به سختی، تراکم، اندازه ذرات و منافذ، سطح بیرونی، قابلیت استخراج، و pH تولید میشود. این تفاوت ها در خواص، برخی از کربن ها را نسبت به بقیه در کاربردهای مختلف ارجح تر میکند.

دو مکانیسم اصلی که از طریق آن کربن فعال حذف آلودگی از آب را انجام میدهد، جذب و کاهش کاتالیزوری است. مواد آلی توسط جذب حذف می شوند و ضدعفونی کننده های باقی مانده با کاهش کاتالیزوری حذف می شوند.

هزینه های راهبری و تعمیرات و نگهداری

هزینه های راهبری تقریبا با صرف نظر از هزینه های مربوط به شستشوی بسترهای فیلتر شنی در نظر گرفته می شود. در این فرآیند غالبا نیازی به مواد شیمیایی یا سایر مواد افزودنی، هوای فشرده شده، هم زن های مکانیکی یا آب پرفشار برای بک واش نمی باشد. بنابراین هزینه های مربوط به راهبری، تعمیر و نگهداری و تامین انرژی (سوخت و برق) بسیار ناچیز می باشد.

قابلیت اجرا

جریان ورودی به فیلتر شنی باید کدورتی کمتر از ۳۰NTU داشته باشد. (مقدار ایده آل کمتر از ۱۰NTU است) در غیر این صورت برای اطمینان از عدم بارگذاری بیش از حد روی فیلتر، پیش تصفیه (ته نشینی) ضروری می باشد. علاوه بر این شرایط آب و هوایی باید در حالت معتدل باشد. بازدهی فیلتر شنی کند برای حذف میکروارگانیسم ها از آب سرد به دلیل کم شدن فعالیت های بیولوژیکی با کاهش دما، به شدت افت می کند.

از آن جا که ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری فیلتر شنی کند کار دشواری نمی باشد و به مهارت های تخصصی نیاز ندارد، تصفیه آب با این روش بسیار کارآمد و اقتصادی بوده و راه حل مناسبی برای مدیریت منابع آبی در کشورهای در حال توسعه می باشد. با وجود آن که فیلترهای شنی کند به صورت خودکار قابلیت سازگاری و تطبیق با نوسانات کم موجود در کیفیت آب ورودی، دما، شرایط آب و هوایی و مقدار کدورت آب را برای مدت کوتاهی دارا هستند، بازرسی و کنترل مداوم و مرتب شرایط بسیار ضروری می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 382
  • بازدید کلی : 2545
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی